Nu mensen meer tijd in huis doorbrengen, lijken ze  de kwaliteitsproducten uit de eigen streek te herontdekken. “Van een trend durven we momenteel nog niet spreken”, zegt Jo Van Caenegem, projectverantwoordelijke steunpunt streekproducten. “We hebben daar voorlopig onvoldoende cijfers over. Maar ik krijg wel veel enthousiaste telefoons van producenten die hun verkoop in deze periode gevoelig zien stijgen”.

Een interview met Deschildre Streekproducten uit Oostende

Karel Deschildere verkoopt nabij de Vismijn van Oostende, hun eigen vier erkende vleeswaren. Daarnaast verkoopt hij heel wat erkende traditionele streekproducten en 100% West-Vlaamse producten in zijn winkel aan de vismijn in Oostende.

Normaalgezien komen vooral veel dagjestoeristen en mensen met een tweede verblijf aan de kust naar zijn streekproductenwinkel. Ook de horeca werd meer en meer een belangrijke klant. Toen al die mensen in maart plots noodgedwongen weg bleven en bovendien alle boekingen van zijn feestzaaltje afgelast werden wist Karel dat hij voor een grote uitdaging stond.  

Zelfde filosofie, uitgebreid aanbod

Karel verkocht voor de crisis zo’n 150-tal producten die het streekproductenlabel dragen of die 100% West-Vlaams zijn. Door de crisis ging hij zijn aanbod uitbreiden met een 50-tal nieuwe kwaliteitsproducten die vooral uit West-Vlaanderen komen. Alles wat er nu bijkomt, past in de filosofie van de winkel en is bedoeld om te blijven, ook na de crisis. Door zijn gamma uit te breiden kan Karel inmiddels voor ieder wat wils uit eigen streek aanbieden. En met succes. Ondanks het wegblijven van een groot deel van zijn traditionele klanten steeg de verkoop van de winkel tijdens de coronacrisis met ongeveer 40%. De Oostendenaar zakte massaal af naar Karels winkel om zich te bevoorraden.

Oostendenaars kopen massaal streekproducten

Maar hoe leerden al die Oostendenaars de winkel van Karel kennen? Dat blijkt vooral te liggen aan de lovende mond-tot-mondreclame die zich als een lopend vuurtje door de koningin der badsteden verspreidde.

Vele Oostendenaars gingen ook voor lange wandelingen dicht bij huis en ontdekten ze soms toevallig de geopende winkel. Karel vertelt dat zijn winkel zelfs ontdekt werd door een aantal horeca-uitbaters die zijn producten na de crisis op de kaart willen zetten. Zo zal deze crisis hopelijk ook op lange termijn een positief effect hebben op de verkoop.

Aperitieven!

Doordat de klanten van Karel vandaag vooral uit eigen streek komen, zijn het uiteraard de streekproducten uit West-Vlaanderen die goed verkopen. De Oostendenaar ontdekt dat er naast de Elixir d'Anvers een West-Vlaamse Elixir de Roulers (Roeselare) bestaat. De huisgemaakte hesp, hoofdvlees, rillettes, bloeling, gekookte lever verkopen dan weer goed als aperitiefhapje. Geserveerd met mosterd uit alle windstreken.

Karel verkoopt beduidend meer alcoholische streekproducten uit heel Vlaanderen en vermoed dat heel wat meer geapperitiefd wordt. Met onbekende streekbieren of coctails op basis van jenevers en likeuren.

Maar ook alle zoets wordt (her)ontdekt. Kan je geloven dat er nog mensen zijn die geen Geraardsbergse mattentaart kennen!

o
<
>